Ľutujeme. Nič sme nenašli.

  • UDRŽATEĽNÁ STRATÉGIA – LETISKO BER VYUŽÍVA VOZIDLO eCANTER V LOGISTIKE LIKVIDÁCIE

Už jeden a pol roka vsádza spoločnosť Flughafen Berlin Brandenburg GmbH v rámci svojej stratégie udržateľnosti na realizáciu svojej internej logistiky odpadu a likvidácie na elektromobilitu – ako sa ukazuje, je to presne tá správna práca pre FUSO eCanter 7C18e.

V kalendárnom roku 2024 využilo letisko hlavného mesta BER 25,5 milióna cestujúcich. Umožňuje to približne 20 000 zamestnancov vrátane približne 2 000 priamych zamestnancov spoločnosti Flughafengesellschaft Berlin Brandenburg, skrátene FBB. „To je porovnateľné s počtom obyvateľov stredne malého mesta, ktoré pritom navštevuje ešte viac ako dva desiatky miliónov cestujúcich,“ opisuje Artur Heldt, vedúci oddelenia odpadového hospodárstva spoločnosti FBB, s uvedomelým úsmevom. Okrem toho: Kde sú ľudia, tam je odpad. “Nazývame to odpad, oficiálny pojem v zákone o obehovom hospodárstve. Pretože u nás v BER sú neustále nové iniciatívy na prevenciu vo všetkých oblastiach, čo najčistejšie triedenie a intenzívna recyklácia vždy pred konečnou likvidáciou,” potvrdzuje.

Pohľad na bilancie ukazuje, že oblasť nakladania s odpadmi počas uvedeného obdobia spracovala celkovo takmer 3 300 ton odpadu, rozdelených do 39 druhov, ktoré sa označujú ako frakcie. Bezproblémová, flexibilná, rýchla, efektívna a účinná vnútropodniková logistika je vzhľadom na tieto čísla nutnosťou. Skutočnosť, že od mája 2024 funguje čisto elektricky, je navyše ešte celkom v zmysle stratégie udržateľnosti letiska. „Na elektromobilitu sme si už zvykli vďaka Car-Poolu pre zamestnancov, takže som si v súvislosti s nákupom nového človeka myslel, že to musí ísť aj s elektrickým nákladným vozidlom,“ spomína Artur Heldt.

Elektromobilita predurčená pre požiadavky letiska

Jedna vec bola jasná: vozidlo s dieselovým motorom by sa opäť nemalo stať vozidlom s dieselovým motorom, pretože na krátkych trasách nie sú vyťažené a preto si vyžadujú príliš intenzívnu údržbu. Po dôkladnej analýze boli stanovené základné údaje: 7,5-tonový, minimálny dojazd 70 denných kilometrov, skriňová nadstavba s 1-tonovou zdvíhacou plošinou, minimálne 2 tony užitočného zaťaženia plus približne 25 kubických metrov ložného objemu pre najrôznejšie kontajnery. „Musím priznať, FUSO som pri rešerši najskôr vôbec nemal na obrazovke“, hovorí špecialista na odpad, “ale v porovnaní s inými poskytovateľmi som zistil, že som mohol eCanter vďaka jeho mnohým možnostiam konfigurácie presne prispôsobiť našim potrebám. To je jednoducho perfektné.” Medzičasom je eCanter 7C18e na letisku už jeden a pol roka, zažil už všetky ročné obdobia a beží bezchybne.

V porovnaní s inými dodávateľmi som zistil, že vďaka mnohým možnostiam konfigurácie som mohol eCanter prispôsobiť presne našim potrebám. Je to jednoducho perfektné.
Artur Heldt, vedúci odpadového hospodárstva spoločnosti FBB

FUSO eCanter s balíkom akumulátorov M sa ukázal ako najlepšia voľba

Pritom je práca náročná, pretože likvidácia odpadu v BER prebieha 365 dní v roku, v dvojzmennej prevádzke od rána o šiestej do večera o 22.00 hod. Vrátane sviatkov. Vozidlo eCanter štartuje z dvora podnikového odpadového hospodárstva s prázdnymi nádobami a vymieňa ich na určených zberných miestach za plné nádoby. Na tento účel najazdí v priemere 70 kilometrov denne. “60 percent jázd sa opakuje každý deň. K tomu sa pripočíta 40 percent zákaziek, pri ktorých nám oddelenie alebo oblasť poverí extra likvidáciou,” vysvetľuje Artur Heldt.

Vyskytujú sa hlavne štandardné frakcie. Papier, lepenka, sklo, plastové obaly a zvyškový odpad. Patria sem aj zvyšky jedál z reštaurácií a jedální, biologicky odbúrateľný odpad, ale aj veci ako skartovačky z kancelárií, šrot, neskladný odpad a mnoho ďalšieho. Napríklad aerosólové plechovky alebo akumulátory a iné, ktorých cesta končí už pri kontrole príručnej batožiny. Špeciálne nádoby s nebezpečným odpadom, ako je použitý olej alebo zachytené zvyšky z čistenia turbín lietadiel, sú tiež na zozname a špeciálne požiadavky často prichádzajú z colníctva. “Ak zachytili niečo, čo sa nesmie zavádzať, exotické rastliny, semená, živočíšne produkty, potom ich odvezieme priamo do príslušného externého zariadenia na likvidáciu odpadov v okolí Berlína,” vysvetľuje Artur Heldt a dodáva: “preto sme si pre eCanter vybrali balík akumulátorov M s dvomi akumulátormi a dojazdom až 140 kilometrov, hoci by nám teoreticky postačoval balík S. Takto však máme vždy rezervu pre takéto prípady a v každodennej prevádzke musíme nabíjať len každé dva dni.”

Jazda na BER je špeciálna, ale eCanter to uľahčuje

Zatiaľ čo eCanter je zjavne presne tým správnym elektrickým nákladným vozidlom pre prácu v oblasti nakladania s odpadmi v BER, práca ako vodič tu tiež prináša niekoľko špecifických požiadaviek. Vozidlo eCanter sa totiž približuje nielen k zberným miestam na verejne prístupnej pozemnej strane, ale aj k takzvanej vzdušnej strane za bezpečnostnou kontrolou. Každý zamestnanec, ktorý tam má prístup, potrebuje kompletné bezpečnostné uvoľnenie. Toto overenie spoľahlivosti vykonáva úrad pre leteckú bezpečnosť a spája informácie o osobe z rôznych orgánov, ako je polícia, ústavná ochrana a spolkový trestný úrad. Ten, kto jazdí s vozidlom po zásobovacích cestách pred areálom, potrebuje okrem toho ešte špeciálny letiskový vodičský preukaz s teoretickou a praktickou výučbou vrátane skúšky. Mimochodom, na predpolí sa, samozrejme, bleskuje.

Gordon Bergerhoff prináša povolenie, špeciálny vodičský preukaz a jemnú nohu na akceleračnom pedáli. Berlínčan pracuje v BER od roku 2019, predtým pracoval 16 rokov pre veľkú miestnu spoločnosť zaoberajúcu sa likvidáciou odpadov. Vodič síce vo vozidle eCanter trochu chýba intenzívne hučanie svojho vtedajšieho motora V8, ale o dynamickom nábehu elektrického nákladného vozidla sa nemôže sťažovať. Aj keď si to nemôže vždy vychutnať, pozrite si časť Obmedzenie rýchlosti na predpolí. Prechod na elektrický pohon pre neho nie je veľmi ťažký. “Poznal som to ako Artur už z autoparku a myslím si, že eCanter je ako počítač. Krátko počkajte, kým sa systém nespustí. Keď si to uvedomíte, nie je to všetko čarodejnícke dielo. Jazdí sa tak jednoducho ako osobné vozidlo. Obratný a kompaktný,” hovorí Gordon Bergerhoff a dodáva, „na plánované použitie na letisku sú elektromobilita a eCanter veľmi vhodné.“

BER sa v budúcnosti usiluje o prevádzku letiska s neutrálnymi emisiami CO2

Elektromobilita je len jednou zo súčastí ambicióznych cieľov udržateľnosti letiskovej spoločnosti. Sabine Deckwerth, tlačová hovorkyňa FBB, pritom jasne formuluje: “Naším cieľom je do roku 2030 znížiť emisie v našej oblasti priameho vplyvu najmenej o 65 percent v porovnaní s rokom 2010. Najneskôr do roku 2045 chceme dosiahnuť prevádzku letiska s neutrálnymi emisiami CO2. Toto zodpovedá cieľom nemeckej vlády, ako aj cieľom pracovnej skupiny nemeckých dopravných letísk. FBB má dvoch manažérov udržateľnosti, ktorí sú zodpovední za tieto témy a spoločne s odbornými oddeleniami ich rozvíjajú.”

Medzi opatrenia patria napríklad vlastné fotovoltické zariadenia na vhodných budovách a plochách alebo prestavba na úsporné LED osvetlenie v termináloch. Dokonca aj osvetlenie, to sú tisícky  rôznych svetiel na vedenie pilotov, je teraz najmodernejšou technikou LED. To už ušetrilo viac ako milión kilowatthodín elektriny ročne. Do konca roka 2024 dokázal BER znížiť emisie CO2, ktoré sú v jeho oblasti zodpovednosti, už o takmer 50 percent v porovnaní s uvedeným porovnávacím rokom.

Naším cieľom je znížiť emisie v našej priamej sfére vplyvu do roku 2030 najmenej o 65 percent v porovnaní s referenčným rokom 2010. Najneskôr do roku 2045 chceme dosiahnuť prevádzku letiska s neutrálnymi emisiami CO2.
Sabine Deckwerth, tlačová hovorkyňa FBB

Elektromobilita je pevnou súčasťou stratégie udržateľnosti BER

Dôležité je však, že FBB je zodpovedná „len“ za infraštruktúru. Hovorte o všetkých budovách a technických zariadeniach terminálov, areálu a pristávacích dráhach. „Neustále znižujeme emisie CO2, ktoré sme sami spôsobili, ako aj tie, ktoré vznikajú v dôsledku zakúpenej energie,“ vysvetľuje Sabine Deckwerth, ale súčasne zdôrazňuje, “udržateľnosť lietadiel, ich pohonov a palív je úlohou príslušnej leteckej spoločnosti. Napriek tomu sme ako FBB vždy zameraní na veľký celok a umožňujeme napríklad poskytovateľom pozemnej dopravy, ktorí obsluhujú lietadlá, používať čoraz viac elektrických vozidiel tým, že všade v predstihu inštalujeme nabíjacie body.” V súčasnosti je to len v oblasti leteckej bezpečnosti 127, vrátane hypernabíjačiek pre veľké zariadenia v nabíjacom centre, ktoré možno v prípade potreby ďalej rozšíriť. Spoločnosť FBB chce v každom prípade ďalej rozširovať aj svoju vlastnú elektromobilitu – kúpa druhého konštrukčne rovnakého vozidla eCanter pre Facility Management sa už plánuje.